close up photography of red fruit at daytime

Owoce a odchudzanie

Raczej wszyscy są zgodni z faktem, że owoce i warzywa są niezbędne w przypadku zdrowej, zbilansowanej diety. Jednak wiele osób podczas diety unika niektórych owoców zarzucając im niszczenie efektów diety. Ile jest w tym prawdy i jak wyglądają relacje owoce a odchudzanie?


Owoce w diecie

Jedzenie dużych ilości warzyw i owoców na diecie jest bardzo wskazane. Produkty te zawierają stosunkowo mało kalorii, są bogate w błonnik wspomagający trawienie i hamują uczucie głodu.
Dodatkowo owoce i warzywa zawierają potrzebne organizmowi substancje odżywcze, witaminy, minerały, makro i mikroelementy, dobrze wpływające na stan naszego organizmu. Nie da się również zaprzeczyć, że przykładowy obiad złożony z większej porcji różnorodnych warzyw ma mniej kalorii a syci podobnie.
Owoce są więc niezbędnym elementem diety, jednak jest pewne ziarenko prawdy w stwierdzeniu, że mogą przeszkadzać w diecie.

Cukry w owocach

Owoce są dla wielu z nas znacznie bardziej atrakcyjne niż warzywa ze względu na smak. Słodkie truskawki, arbuz, lub czereśnie są znacznie chętniej jedzone niż brokuły, kapusta lub szpinak.
Jest to głównie przyczyna naturalnych cukrów występujących w owocach. Jednak jest to również powód dla którego owoce lepiej jeść świadomie. Zbyt dużo cukru w diecie, nawet tego naturalnego może bowiem spowolnić nasze chudnięcie. Z drugiej strony, całkowite wykreślenie owoców z diety, może zaszkodzić nam niedoborem wielu witamin i minerałów.
Jak z tego wybrnąć?

Niektórzy zalecają, by owoce jeść głównie w godzinach rannych i przed popołudniowych. Nasz organizm głównie trawi wtedy cukry, dzięki czemu od razu możemy strawić cukier z dostarczanych owoców, przy okazji oferując sobie zastrzyk naturalnej energii.
Ogólnie zaś zaleca się, by w diecie zawsze było więcej warzyw niż owoców. Proporcja wygląda mniej więcej w taki sposób, by dziennie w naszej diecie było 5 porcji różnorodnych warzyw i 3 porcje różnych owoców.

Trzymając takie racjonalne zasady żywieniowe owoce nie powinny przeszkodzić w naszej diecie. Mało tego powinny być one jednym z naszych sprzymierzeńców w walce z wszelkimi nadprogramowymi kilogramami.